GENPRO – status quo –

Eddigi tapasztalatok, eredmények és az elmúlt időszakban elvégzett változtatások:

  • A földi rendszerpróbák (terheléspróbák, motor beszabályozás, vonóerő mérés, pitot-statikus rendszer, elektromos és navigációs berendezések ellenőrzése, üzemanyag rendszer ellenőrzés, szintezés, súly-súlypont mérés, kabintető vészledobás ellenőrzés, stb.), valamint a teljes kis- és nagysebességű gurulópróbák, talajmenti repülések teljes egészben végrehajtásra kerültek. Ezen tapasztalatok alapján elvégeztünk egy kisebb átalakítást a farokfutó szerkezeten, amivel a szerkezet szilárdságát növeltük meg, illetve a repülőgép leszálló tulajdonságait javítottuk.
  • A repülőgép guruló tulajdonságai és a fékek hatásossága kiváló – még magasabb külső hőmérséklet esetén is (T > 35 °C) – megfelelő a kilátás a kabinból és kiváló a gép földi manőverező képessége.
  • Elvégeztük a pitot-statikus rendszer kalibrálását, mely során kiderült, hogy a pitot cső kialakításán érdemes változtatni, de a statikus portok elhelyezése a törzsön rendben vannak, pozíciójuk jó.
  • Az eddigi repülések alatt ellenőriztük a repülőgép általános repülőképességét, alapvető repülési és stabilitás-kormányozhatósági tulajdonságait. Megnyugtató, hogy nagyobb változtatásokra nincs szükség a repülőgépen.
  • A csűrőkormányon tapasztaltunk túl nagy erőket, de a szárny alatt elhelyezett aerodinamikai kiegyenlítő lapokkal (“kapákkal”) sikerült ezt is megfelelőre beállítani. A csűrő kormányerő beállítása után kiderült, hogy a repülőgép orsózó sebessége rendkívül jó. A végleges csűrő szerkezetének átalakítása elkészült.
  • Az előzetes átesés vizsgálatok is megtörténtek, amelyek jó eredménnyel zárultak, a repülőgép konstrukciós számításai szerint alakultak. A repülőgép V = 57 kts-nál még stabilan repül (a CS-23 előírásai szerint 61 kts alatt kell, hogy legyen az átesési sebesség), a számított és várt helyen kezd leválni az áramlás a szárnyakról, a csűrők pedig végig hatásosak. Eddig semmilyen rejtett, rossz repülési tulajdonságára nem derült fény.
  • Az ülés megfelelően komfortos, a több állítási lehetőségnek köszönhetően, a kabin ergonómiai kialakítása az eddigiek alapján megfelelő.
  • Módosítottuk a kabintető zárszerkezetét a biztonságosabb nyitás-zárás érdekében.
  • Az elektromos rendszer véglegesnek mondható, további módosításra nincs szükség, jól és üzembiztosan működik. Néhány olyan elektromos alrendszer lesz kiépítve, ami opcionálisan lehet a gép tartozéka, például helyzetjelző, villogó lámpák.
  • Sokat dolgoztunk a megfelelő motor hűtésen, de már itt is elértük a végleges kialakítást, a hűtési rendszer is véglegesnek mondható.
  • A gázkar kialakítása nem volt megfelelő, ezt át kellett alakítani, így már biztosítja a szükséges működési úthosszat és a megfelelő ergonómiát.
  • Nem volt hatékony a szellőzés, elvégeztük a szükséges módosításokat.
  • Töréspróbát végeztünk a vízszintes vezérsíkon, mely eredmény tükrében elkezdtük az elemek tömegcsökkentését is. Új vízszintes vezérsík, magassági, függőleges vezérsík és oldalkormány került legyártásra, mellyel jelentős tömeget csökkentettünk.

A repülési biztonságot és a lépésről-lépésre haladás elvét maximálisan betartjuk, a nagy szilárdsági-terhelési értékek következtében. A berepülés következő fázisainak fontos kelléke lesz a repülőgép szerkezeti elemeire felhelyezésre kerülő nyúlásmérő bélyeg rendszer. Az elvégzett szoftveres FEM végeselem vizsgálatok eredményeit kiértékelve összesen 12 helyen, 8 ponton a rácson, 1 ponton a motorágyon és 3 ponton a kompozit szerkezeti részeken fogunk nyúlásmérést végezni, majd azok eredményeit kiértékelve határozzuk meg a valós feszültség értékeit az egyes elemeken.

A repülőgép berepülése – az időjárás függvényében – a műrepülő fázissal folytatódik.